понеделник, 5 май 2025 г.

Squeal Killer - Нима това работи?

    Squeal Killer - това е много специфичен ефект и се ползва от музикантите, които свирят на устна хармоника. Преди 2 години към мен се обърна един мой приятел, който свири на устна хармоника за съвет - дали този ефект  работи и има ли смисъл да си купува такъв.  Аз проверих на сайта на производителя, където имаше информация за устройството .  Ето външния вид.  

                                         
 И патентното свидетелство, където е показана схемата на ефекта.


  Това представлява стандартен алуминиев корпус, в който се намира една лампа 12AT7 , три жака, няколко резистора и един кондензатор. На пръв поглед това изглежда много просто.  Към лампата е подадено само напрежение за отопление и  тя е свързана като пасивен елемент. На сайта на производителя не намерих никаква информация относно принципа по който работи ефекта. Дори в документите за патент няма обяснение на физическите принципи по които работи. Но много музиканти, които са си го купили казват, че ефектът работи. С една дума - ефект "загадка".
  Апаратурата с която работи моя приятел не се различава от стандартното - лампов усилвател Fender - "Super Sonic" и микрофон "Shure" 520DX и според производителя на ефекта такъв сет е подходящ за работа .

  Този начин на озвучаване се е появил още с първите китарни усилватели в началото на 50-те  години на миналия век, а  микрофоните са съобразени с чувствителноста на усилвателите. Звукът е доста силен, а в завсимост от настройката понякога и дрезгав, което идеално се вписва в стила на блуса . Но големият недостатък е голямата склонност към самовъзбуждане защото усилвателя стои на сцената. И се налага музикантът да търси такова място на сцената, където при нормална сила на свирене да не се получава микрофония.
  Изхождайки от тази информация аз направих прост макет като повторих схемата. Разполагах с една доста стара лампа ECC81  (пълен аналог на 12AT7) , добавих резистор 15 ома последователно с отоплението на лампата и свързах останалите елементи на схемата.

  И така дойде моментът за изпробване на схемата (при което никак не бях уверен че тя ще работи)😀, но всичко заработи още при първото включване. Първо, въпреки преклонната си възраст, лампата имаше добра  емисия и второ - ефектът бе на лице. Микрофония без ефекта се получаваше при ниво 2.5,

а със ефекта - при ниво 5.5, дори и повече! Направо удивително!

  Освен това тембъра не се променя, дори позволява  леко повдигане на високите честоти, което особенно зарадва моя приятел. Той дълго време се е примирявал да свири тихо и с доста изрязани високи заради микрофонията.
  Но за да работи ефектът правилно, усилвателя трябва да бъде лампов (или поне първото стъпало).  Производителя препоръчва ламповите усилватели Fender , но и някои от съвременните "higt-gain" усилватели като "Fridman", "Engl", "Laney" и др. които имат чист канал  схематично близък до този на Fender вършат работа. Също така има и хибридни усилватели, които имат лампова предусилвателна част,  вероятно също ще могат да се ползват от "хармоникарите".
  Относно принципа по който работи този ефект дори авторът, който е получил патента, не казва нищо съществено. Според мен лампата на ефекта влияе на първата лампа на усилвателя и така се получава компресиране на сигнала от микрофона. А дали е така вероятно никой не може да каже със сигурност, тъй като при лампите винаги има една малка, но важна съставка която се казва "магия"😀.
     В заключение ние с моя приятел обсъдихме различни начини за ползване, (да не забравяме, че ламповия усилвател е доста тежък) и е желателно да се направи по-лека апаратура. Постепенно  стигнахме до идеята този ефект да се използва заедно с малък лампов предусилвател, който да се включи към централното озвучаване. Това изглежда много практично и вероятно ще бъде тема на следващия ми проект.



Няма коментари:

Публикуване на коментар