сряда, 31 октомври 2018 г.

Моят " Morning Glory "

          


         Morning Glory Виж е един чудесен ефект за китара на фирмата JHS Pedals от Канзас Сити - САЩ . Основателя на компанията - Джош Скот е започнал своя бизнес като е поправил един Blues Driver през 2007 г.  Сега JHS Pedal има 25 служители и продуктите и са известни по целия свят.
         Ето и схемата на "Morning Glory" :
          веднага прави впечатление че тя почти изцяло повтаря схемата на Blues Breacer на фирмата Marshall.
       Разлика тук е в последното стъпало реализирано с JFET транзистор 2N5457 който осигурява високо входно съпротивление за тонкоректора и усилване на изходния сигнал около 2 - 3 пъти. Освен това полевия транзистор добавя свои характерни изкривявания при високи нива на"Gain" На звук е трудно да се направи разлика между двата ефекта,но изходното ниво на   Morning Glory е с една трета по-високо. Ограничителните диоди са в обратната връзка на втория операционен усилвател и благодарение на това клипирането на сигнала е меко и със приятни обертонове . До ниво една четвърт на потенциометъра "Gain" при бриджов адаптер и ниво една трета за сингъл почти няма ограничаване и изкривяване на звука и ефекта може да се ползва за "подгряване" на лампови усилватели.С други думи ефекта може да се използва много гъвкаво и би бил полезен на китаристи които свирят блуз и рок.
      Моето първоначално намерение беше да повторя ефекта в оригиналният му вид.  Най-близката по размери и достъпна за мен алуминиева кутия беше с размери 121/66/35 mm. и съобразно нея разработих печатната платка. Мисля че може да се побере и в 1590B.

       Размери: 55/40mm като запазих разположението на потенциометрите , но с разменени места на Gain и Volume - така според мен е логично и удобно да бъдат разположени. По отношение на елементите, използвах възможно най-качествените намиращи се нашия пазар. Резисторите са металослойни със толеранс 1% и нисък собствен електронен шум. Кондензаторите са полиестерни за напрежение 100V. Тук има много спекулации за качеството на кондензаторите за аудиоустройства . Някои меломани твърдят че кондензаторите задължително трябва да бъдат производство на фирмата WIMA за по-прозрачен и чист звук. И ако се използват за Hi-Fi апаратури, то  използването им според мен е препоръчително, тъй като ниските диелектрически загуби не променят звуковата картина. Но в нашия случай имаме е устройство което многократно усилва входния чист (синусоидален) сигнал, стеснява честотната лента и накрая ограничава нивото на сигнала , като изходния сигнал се доближава до правоъгълен по форма. Въпреки това  искам да подчертая че винаги трябва да се използват качествени детайли , но без да изпадаме в крайности. Кондензаторите C7- 47pF и C10- 470pF предпазват от самовъзбуждане и намаляват високочестотните съставки. Тук съм използвал керамични кондензатори с малки диелектрични за губи, като C7 е за SMD монтаж и е запоен директно на изводите на операционния усилвател. В оригиналната схема превключвателя SW1 включва C10 в обратната връзка на операционния усилвател IC1B и отрязва високите честоти. Но аз реших да използвам SPDT превключвател с неутрално средно положение при което едното крайно положение включва C10, а другото дава на късо диода D5 при което ограничаването става несиметрично също като при SD1 на фирмата BOSS.

        Останалата част от схемата е без изменения,единствено трябва да се подбере стойността на R16,така че напрежението на дрейна на Q1 да бъде около 5V. И на края "true bypass" ! Вълшебната реклама на новите "бутикови" педали - заради това крачните превключватели от типа DPDT са заменени изцяло от типа 3PDT независимо от това че ресурсът им е два пъти по-малък.

     Аз  обаче направих моя true bipass с DPDT, тъй като такива успях да си купя. Наложи се да използвам "Millenium bypass":
     Следващата работа е не по-маловажна - да се подготви кутията, да се боядиса, да се сложат надписи и накрая да се монтира електрониката. И ето крайния резултат:








Няма коментари:

Публикуване на коментар